تفاوت بازاریابی و تبلیغات چیست؟

افراد زیادی تصور می کنند بازاریابی و تبلیغات به یک معنا هستند و و از هر دو کلمه به یک منظور استفاده می کنند و به علت نداشتن دانش کافی نمی توانند بخوبی از آنها بهره ببرند. با این که هر دو با اهمیت و اساسی هستند و هدف هر دوی آن ها افزایش مشتری و فروش محصولات است اما در عمل بطور کلی با هم تفاوت دارند. دانستن تفاوت بازاریابی و تبلیغات و بکارگیری صحیح هرکدام از آنها بر پیشرفت شما تاثیر گذار خواهد بود.

در ابتدا میخواهم هرکدام را بصورت مجزا تعریف کنم و پس از آن به بررسی تفاوت تبلیغات و بازاریابی پرداخته می شود.

تبلیغات (Advertising)

تبلیغات عملی است که معمولا با صرفه هزینه همراه است و در آن فروشنده یا تولیدکننده ای با انجام این امر سعی می کند، با معرفی و نمایش محصولات خود و بیان عرضه خدمات به مشتریان فعال، خریدار را از تولید محصول خود آگاه کند. تبلیغات با روش های گوناگونی انجام می شود.

برای مثال معرفی و نمایش خدمات یا محصولات شرکت شما به مشتریان با پرداخت پول و از طریق فرصتهای جانبی مانند وب سایت های اینترنتی و بیلبورد ها را تبلیغات می نامند.

بازاریابی (Marketing)

بازاریابی به عنوان فرآیندی مدیریتی-اجتماعی تعریف می‌شود که با استفاده از آن افراد و گروه ها از طریق تولید و مبادله کالا با یکدیگر، به تامین نیاز ها و خواسته های خود می پردازند.

بازاریابی ارائه محصولات یا خدمات مناسب در بازار مناسب و با قیمت مناسب است. ضمن این که این تبلیغات کوتاه مدت را نباید با بازاریابی اشتباه گرفت، در بازاریابی باید از همه مفاهیم ، تعاریف روشن داشت و به بدانیم که باید برای انجام آن برنامه ریزی بلند مدتی داشته باشیم.

شما فعالیت هایی برای آموزش و تشویق کاربران به استفاده از محصولات و بهره مند شدن از خدمات شما برای گرفتن سهم خود در بازار، افزایش مشتری، افزایش درآمد، معرفی محصولات جدید خود و کسب اعتبار و شهرت انجام می دهید که عبارتند از شناختن هر چه بهتر مشتریان، پشتیبانی خوب و جلب رضایت مشتری برای سوق دادن استفاده مجدد از محصولات و همکاری دوباره با شما برای بهرمندی از خدمات ارائه شده انجام می دهید که باعث تبدیل شدن کاربران به مشتریان جدید و همچنین حفظ رضایت مشتریان قبلی خواهد شد.

بازاریابی و تبلیغات

بازاریابی مهم تر است یا تبلیغات؟

تا به اینجا بخوبی متوجه شدیم که تبلیغات یک زیر شاخه از بازاریابی است و بازاریابی امری لازم برای تبلیغات به حساب می آید که تبلیغات مستقل از آن عمل نمی کند. تبلیغات بخش مشخصی از محصولات و یا خدمات شما را برای کاربران به نمایش می گذارد و این یک نوع سیاست است. برای درک بهتر این موضوع برای شما یک مثال میزنم:

برای انتخاب و تعیین روش تبلیغات محصولات یا خدمات شرکت، در میان انواع مختلف روش های تبلیغاتی اعم از تلویزیون، روزنامه ، وب سایت ها و امثال این ها مبحث بازاریابی مطرح می شود. برنامه ریزی، زمان‌بندی و مکان قرار گیری بنر های تبلیغاتی شما بخشی از وظایف بازاریابی است. تبلیغات پر اهمیت ترین و البته پر هزینه ترین بخش در بازرایابی است و به همین دلیل از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

فرض کنید که بازاریابی را بعنوان یک درخت در نظر بگیریم، در اینصورت این درخت از شاخه هایی تشکیل شده است که شامل موارد زیر است:

  • شناخت بازار
  • شناسایی مشتریان
  • تعیین استراتژی برای فعالیت
  • خدمات پشتیبانی مناسب
  • ارتباطات کاری
  • قیمت گذاری محصولات یا خدمات
  • تبلیغات
  • و…

تبلیغات نیز یک شاخه از این درخت بوده و نقش مهمی در موفقیت شما دارد، ولی برای دست یابی به بهترین بازدهی، هماهنگی بین تبلیغات با سایر بخش های بازاریابی ضروری است. فرآیند بازاریابی نیازمند صرف زمان و هزینه بوده و میزان بازدهی آن در بلند مدت قابل اندازه گیری است.

بازاریابی تنها راه حل نجات شماست، بنابراین اینقدر بازاریابی کنید تا از فروش خسته شوید.

بازاریابی سنتی یا بازاریابی اینترنتی

تفاوت بازاریابی سنتی با بازاریابی اینترنتی

به کلمه قدیمی و جذاب بازاریابی سنتی و در مقابل آن، به کلمه جدید و باشکوه بازاریابی اینترنتی فکر کنید! فکر می‌کنید کدام یک بهتر است؟

در جهان امروز، شخصی موفق است که از استراتژی بازاریابی هدفمند و موثر استفاده می کند اما سوال نهایی که ذهن کارآفرینان و شرکت ها را به خود مشغول کرده‌ است این است که، چه نوع استراتژی بازاریابی را باید برای رسیدن به موفقیت انتخاب کند؟

درربازاریابی سنتی معمولا از روش های برونگرا (Outbound Marketing) و ایجاد وقفه در زندگی روزانه مردم استفاده می شود و از روش هایی مانند:

  • تبلیغات در رادیو و تلویزیون
  • بلیبورد تبلیغاتی و پوسترها
  • تبلیغات در مترو و اتوبوس ها
  • تبلیغات در روزنامه، مجلات و …

استفاده می شود. بازدهی این روش ها به دلیل حجم بالای تبلیغات و بی حوصلگی مردم از این بمباران اطلاعاتی، هر روز در حال کاهش است.

و در مقابل آن، بازاریابی اینترنتی قرار دارد که بیشتر مبتنی بر روش های درونگرا (Inbound Marketing) می باشد و از روش هایی مانند:

  • وب سایت ها و وبلاگ ها
  • موتورهای جستجوگر (مانند گوگل، بینگ و…)
  • شبکه های اجتماعی (مانند فیس بوک، اینستاگرام، تلگرام و …)
  • تبلیغات بنری، آگهی ریپورتاژ، بک لینک، پاپ آپ
  • ایمیل مارکتینگ، سامانه های پیامکی
  • و …

استفاده می شود. یکی از مزیت های بزرگ روش های بازاریابی اینترنتی، اندازه گیری میزان بازدهی آن به طور دقیق است. در واقع به دلیل وجود ابزارهای آمارگیری پیشرفته ای مانند گوگل آنالیتیکس و نرم افزارهای اتوماسیون بازاریابی اینترنتی، می توان یک مشتری را از بدو ورود به سایت و پیمودن مراحل مختلف تا انجام خرید نهایی ردیابی کرده و بهترین کانال ها را برای جذب مشتری شناسایی و توسعه داد.

برتری بازاریابی اینترنتی بر بازاریابی سنتی

چرا بازاریابی اینترنتی از بازاریابی سنتی بهتر است؟

با وجود اینکه هدف نهایی هر دو آن ها تعامل با مشتریان احتمالی و تولید تبلیغات تجاری درجهت ارتقاء رتبه کسب و کار به یک درجه بالاتر است اما تفاوت میان بازاریابی سنتی و بازاریابی اینترنتی بسیار وسیع و گسترده می باشد. یعنی استراتژی هایی که بکار می‌گیرند، با هم تفاوت دارند.

با پیشرفت تکنولوژی های دیجیتال، بازاریابی اینترنتی توانست به راحتی بر بازاریابی سنتی چیره و پیروز شود. واضح است که برای این ادعا دلایل زیادی موجود است.

برخی از دلایل برتری بازاریابی اینترنتی بر بازاریابی سنتی:

  • هزینه کم و سرعت بالا
  • قابلیت دیده شدن بیشتر
  • در دسترس بودن به صورت 24 ساعته
  • بررسی میزان موفقیت تبلیغات
  • امکان بررسی بازدهی سرمایه گذاری و بازگشت سرمایه
  • ماندگاری در ذهن مردم
  • ارتباط با مصرف کنندگان
  • و…

روش استفاده از بازاریابی سنتی، طرفدارهای خودش را دارد اما در این جهان سریع، اولویت با بازاریابی دیجیتالی است.