تصمیماتی در زندگی ما وجود دارند که از گرفتن آن تصمیمات ترس داریم و یا آنکه آن تصمیمات در زندگی ما تاثیر به سزایی دارند پس نمی توان مانند انتخاب نوع یک ساندویچ و یا خرید یک مدل آدامس این تصمیم را گرفت.

اما چگونه می توان با بهترین عملکرد تصمیم درست را تشخیص داد ونسبت به انجام دادن آن تصمیم اقدام نمود؟

با من همراه باشید تا در ادامه ی مقاله توضیحات مفصلی را برای شما ارائه بدهم در این رابطه.

اما چرا تصمیم گیری در بعضی از مواقع ممکن است که سخت بشود؟

به این دلیل است که گزینه های انتخابی آن قدر زیاد می باشند که انسان را سر در گم می کنند که کدام مورد ممکن است به نفع انسان باشد و کدام یک به ضرر انسان. پس در هر حوضه ای اگر شما تعداد گزینه های کمتری داشته باشید به مراتب تصمیم گیری برای شما سهل و آسان تر خواهد شد.

و دلیل اینکه ما می ترسیم که تصمیمات جدی و سخت بگیریم این است که از آینده ی آن می ترسیم که نکند این تصمیم به ضرر ما تمام شود ویا آنکه تاثیر مخربی در زندگی ما بگذارد.

اما همیشه قبل از تصمیم گیری شما باید دقیقا مشکل خود را شناسایی کنید که چرا این مسئله رخ داده است و دلیل آن چیست تا بتوانید بهترین تصمیم را برای آن اتخاذ نمایید.

چگونه تصمیماتی جدی و سخت بگیریم؟

یک راهکار عالی به شما پیشنهاد می دهم.

ما همیشه اگر بخواهیم از داخل گودال به مسئله نگاه کنیم نمی توانیم به درستی آن را تشخیص دهیم و چرایی آن را بفهمیم به همین جهت می بایست از بیرون گودال به آن نگاه کنیم یا حداقل خودمان را بگذاریم جای کسی که از بیرون این گودال دارد به مسئله نگاه می کند آن موقع قطعا خواهیم توانست راهکارهایی بهتر را شناسایی نماییم.

و زمانی که شما مشکل و مسئله را شناسایی کردید زمان آن است که شما به دنبال ایده باشید برای تصمیم گیری.

دو راهکار عالی هم برای این مسئله وجود دارد که در ادامه به شما توضیح می دهم.

سعی کنید که این راهکار ها را به ترتیب انجام دهید.

راهکار اول این است که یک کاغذ و قلم بردارید وبدون قضاوت هر ایده ای که راجع به آن مسئله به ذهنتان می رسد را مکتوب کنید بدون آنکه بخواهید درستی و یا غلط بودن آن را تشخیص بدهید ، تنها و تنها آن ها را مکتوب کنید.

راهکار بعد این است که از دیگران راجع به مسئله بپرسید ، که چه راهکاری بهتر است و به چه شکل می شود آن کار را انجام داد!

ایده هایی هم که دیگران به شما می دهند بسیار می تواند به شما کمک نماید.

در نهایت ایده هایی که به دست آورده اید را تمام مکتوب کنید و برای هر کدام از آن ها سه سئوال از خود بپرسید!

اول آنکه چه تاثیری این ایده در آینده من می گذارد.

دوم آنکه این ایده ممکن است چه مشکلاتی را به بار بیاورد اگر اشتباه باشد.

سوم اینکه چه حسی نسبت به آن ایده دارید.

در نهایت که تماما ایده ها را نوشتید و این سئوالات را از خود پرسیدید آن موقع سعی کنید که بر حسب درصد درستی و نادرستی هر کدام را تشخیص بدهید وهر ایده ای که زیر پنجاه درصد اهمیت داشت آن را حذف کنید تا ایده ها کمتر بشوند وبه مراتب تصمیم گیری برای شما آسان تر بشود.

در نهایت تصمیم نهایی برای شما مشخص خواهد شد.

اما سعی کنید باز هم این تصمیم را با یکی از افرادی که مورد اعتماد شما است در میان بگذارید قطعا دو فکر بهتر می تواند نسبت به یک مسئله تصمیم بگیرد تا یک فکر به تنهایی.

امیدوارم که توانسته باشم در این زمینه کمکی هر چند کوچک به شما کرده باشم.