آیا از تاثیر استرس بر تک تک اعضا بدن خود باخبر هستید؟ در این مقاله سعی بر آن است که شما را با تاثیر استرس بر بدنتان آشنا کنیم.

1- سر: سر مکانی است که در آن مغز وجود دارد و محل اصلی کنترل بدن می باشد. استرس باعث مشکلاتی مانند خشم ، افسردگی ، زود رنجی ، عدم داشتن انرژی و تمرکز ، حمله هراس و اضطراب میشود.

2- پوست: پوست که خارجی ترین لایه بدن و محافظت کننده و پوشش دهنده اندام ها می باشد در اثر استرس دچار آکنه ، پسوریازیس ، اگزما ، جوش و خارش پوستی میشود.

3- قلب: قلب مرکز اصلی خون رسانی و تغذیه اندام ها است و استرس باعث صدمه شدیدی به آن میشود. صدماتی شامل افزایش فشارخون ، ضربان قلب و کلسترول و افزایش خطر حملات قلبی با افزایش استرس افزایش می یابند.

4- معده: معده که وظیفه گوارش غذای خورده شده را برعهده دارد با افزایش استرس احتمال ابتلا به زخم معده را افزایش میدهد. همچنین احتمال ابتلا به آلرژی غذایی ، ریفلاکس ، تهوع و نوسانات وزنی را افزایش می دهد.

5- روده: روده که ادامه گوارش غذا را انجام میدهد استرس با تاثیر بر آن باعث کاهش جذب مواد غذایی ، کاهش متابولیسم و تولید انرژی ، افزایش خطر بیماری روده و دیابت.

6- پانکراس: استرس بر روی پانکراس نیز تاثیر میگذارد و باعث افزایش ترشح انسولین و در نتیجه افزایش خطر دیابت میشود.همچنین سبب چاقی و آسیب به عروق نیز میگردد.

7- تناسلی: دستگاه تناسلی بسیار مستعد می باشد و با کاهش تولید تستوسترون و در نتیجه کاهش باروری بر روی این اندام تاثیر گذار است همچنین سبب کاهش تمایلات جنسی نیز میشود.

8- ماهیچه ها: جالب است بدانید استرس بر ماهیچه ها نیز اثرگذار است و باعث درد ، التهاب ، تنش ، کاهش تراکم استخوام ، گرفتگی در شانه ها و کمر میشود.

9- سیستم ایمنی: و در آخر به تاثیر استرس بر سیستم ایمنی اشاره میکنیم. سیستم ایمنی که خط دفاعی بدن ما در برابر عوامل خارجی می باشد نیز در برابر استرس تاثیر پذیر است و باعث کاهش عملکرد سیستم ایمنی در برابر بیماری ها میشود و همچنین افزایش غیر معمول و قابل توجه التهاب بدن که منجر به بیماری مزمن میگردد.