در این مقاله می خواهم با شما در مورد نکته ی مهمی در هر رابطه ای با شما سخن بگویم و آن هم داشتن صدای رسا و واضح است.

تا به حال برایتان پیش آمده که به یک مغازه بروید و خود که خریدتان را انجام داده ولی شخص دیگری می آید و درخواستی از فروشنده دارد اما هر چه درخواست خود را به زبان می آورد فروشنده واکنشی نشان نمی دهد؟

و این شخص را می بینید که عصبانی شده واز مغازه خارج می شود.

در واقع این اصلا تقصیر فروشنده نیست.

کافیست کمی به صوای آن شخص دقت کنید ، آن شخص آنقدر آرام و بدون انرژی سخن می گوید که فروشنده اصلا سر خود را هم بالا نمی آورد که ببیند او چه دارد می گوید، اصلا فروشنده صدای او را هم نمی شنود.

منظور من این نیست که شروع به داد و بیداد کردن بکنیم بلکه این است که واضح و مشخص سخن بگوییم طوری که بعد از کلی حرف زدن ما طرف مقابل نگوید نشنیدم می شود دوباره بگویی ، چه گفتی ، می شود دوباره تکرار کنی و….

در کتاب ملک الشعرای بهار در سبک شناسی آمده است که ایرانیان متین ، استوار و مردانه سخن می گویند!

اما هم اکنون شما در جاععه این مورد را احساس می کنید!

قطعا در جواب هم بله هست و هم خیر اما تعداد خیر بسیار بیشتر از بله می باشد و آن هم به دلیل آن است که شخص از کودکی به همین شیوه عادت کرده و تغییر آن برایش سخت است.

در واقع در زمان مدرسه تمام چیزهایی که هم اکنون به درد هیچ کدام از ما نمی خورد به ما آموخته شده است ، اما این که چطور ارتباط برقرار کنیم ، چطور بتوانیم حرف خود را بزنیم و… هرگز آموخته نشده و بلکه در بعضی از مواقع به ضرر این علم عالی نیز کار شده است ، زمانی که دانش آموزی درسی را یاد نداشته است جواب بدهد ، ارائه خوبی نداشته است و… آنقدر از طرف معلم و دیگر دانش آموزان توهین و تمسخر می شنود که کم کم از عزت نفس او مقدار بسیار زیادی کم می شود و این شخص هرگز نمی تواند حرف خود را به درستی به شخص مقابل انتقال بدهد ویا بخواهد که صدای واضحی داشته باشد چرا که ترس این را دارد که نکند مانند گذشته توهین و تمسخر بشود واین در ناخودآگاه وی ثبت شده است.

پس سعی کنید عمداً در بعضی مواقع بخواهید که بلند حرف بزنید ، اگر صدایتان ضعیف است سعی کنید هرروز حد اقل یک صفحه از یک کتاب را با صدای بلند بخوانید ، در اتوموبیل با خود با صدای بلند حرف بزنید و… کم کم خواهید دید که این امر برای شما طبیعی خواهد شد و شما بدون آنکه بخواهید توجهی به این موضوع داشته باشید ناخودآگاه این صدای واضح را خواهید داشت.

شاد و موفق باشید