بیماری هموروئید که نام دیگر آن بواسیر می باشد عبارتند از گشاد شدن سیاهرگ هایی در ناحیه مقعد یا راست روده که دارای انواع مختلفی است که شامل موارد زیر می باشد:

هنگام فشار به ناحیه مقعد مثلا هنگام اجابت مزاج انواع هموروئید مشخص میشود.

1- هموروئیدی که در اثر فشار به ناحیه مقعد بیرون زده و پس از برداشتن فشار به داخل باز میگردد.

2- هموروئیدی که در اثر فشار بیرون زده و با دست به داخل فرستاده میشود.

3- هموروئیدی که در اثر فشار بیرون زده و با کمک دست با درد و خونریزی به داخل میرود.

4- هموروئیدی که بیرون زده و اصلا داخل نمیرود.

برای جلوگیری از هموروئید هنگام اجابت مزاج از زور زدن و نشستن طولانی مدت خودداری کنید.

مقدار فیبر دریافتی روزانه خود را افزایش دهید و روزی 8 لیوان آب بخورید و از یبس شدن شکم خود جلوگیری کنید.

به طور کلی هموروئید ها با مراقبت درمان میشوند اما در موارد وخیم تر ممکن است به جراحی نیاز باشد.

هموروئید در بارداری بیشتر سایر مواقع ممکن است اتفاق بیفتد خصوصا سه ماهه پایانی این احتمال به حداکثر خود می رسد. برخی خانمها در دوران بارداری هموروئید را برای اولین بار پشت سر میگذارند.

لازم به ذکر است اگر خانمها قبلا دچار هموروئید شده باشند در حین حاملگی احتمال عود آن بسیار زیاد است. در اکثر موارد زنانی که در حاملگی دچار هموروئید شده اند پس از زایمان بهبود می یابند مخصوصا اگر با رعایت اصول تغذیه از یبوست پیشگیری کنند. چرا که اگر فردی دچار یبوست باشد برای اجابت مزاج مجبور است زور بزند و همین زور زدن باعث بیرون زدن هموروئید میشود. استفاده از روغن زیتون ، گلابی ، انجیر و آلو میتواند از یبوست جلوگیری کند و این مسئله را بدانید که هیچگاه ادرار خود را نگه ندارید و حتما سریعا آن را تخلیه کنید.

از درمان های گیاهی این بیماری میتوان به عصاره فندوق اشاره کرد. عصاره فندق یک درمان عالی برای کاهش درد و خارش بواسیر است. این ماده خنک کننده و قابض است. این دارو به صورت موضعی مصرف میشود آن را روی ناحیه هموروئید بکشید. هنگامی که از این دارو استفاده میکنید با احساس خنکی و کاهش التهاب سبب کاهش درد این ناحیه میشود.