سلام و دورد خدمت شما عزیزان امیدوارم که با مقالاتی که تا کنون منتشر شده است کمکی هر چند کوچک به پیشرفت خودمان کرده باشیم.

در این مقاله می خواهم در مورد عامل زمان شناسی برای شما صحبت کنم.

برای بسیاری از ما پیش آمده است که در جایی به عنوان مثال قصدمان کمک و خیر بوده است ولی زمانی که برای کمک پیش رفته ایم شخص دست کمک ما را پس زده است و یا اینکه با پرخاش جواب خوبی ما را داده است!

یا اینکه یک نکته ی خیلی خوب و پر مغز در ذهن داریم که می خوایم با کسی در میان بگذاریم در واقع آن نکته ، نکته ی خیلی خوبی است اما زمان و مکانی که می خواهیم آن صحبت را با شخص مقابل خود در میان بگذاریم ممکن است که نا مناسب باشد.

بگذارید که با ذکر مثالی برای شما این مسئله را روشن تر کنم.

به عنوان مثال یکی از دوستان نزدیک ما یکی از اقوام نزدیکش به عنوان مثال پدر و یا مادر او به رحمت خدا رفته است.

ما چند روز قبل از آن یک فرصت شغلی بی نظیر را پیدا کرده بودیم که اگر این شخص به ما کمک بکند در این شغل قطعا پیشرفت های چشم گیری خواهیم داشت.

خب در اینجا نکته ، نکته ی خوبی است وحتی باعث پیشرفت شخص مقابل هم می شود پس ایرادی در آن وجود ندارد.اما زمانی که می خواهیم این نکته را به شخص مقابل انتقال دهیم خیلی مهم است.

اگر در چنین موقعیتی برای شخص مقابل این نکته را بگویید هر چند باعث پیشرفت و ترقی او می شود ولی باز پاسخی که به شما می دهد منفی است ویا اینکه قصد دارد که زود بحث را عوض کند و… و این هم تماما به خاطر شرایط محیطی و موقعیتی است که آن شخص در آن قرار گرفته پس چه خوب است که زمان مشخص یک صحبت را بشناسیم و بخواهیم که در زمان درست بخواهیم که با شخص مقابل خود صحبت بکنیم.

یا بگذارید مثالی دیگر برای شما بزنم.

فرض کنید که شما دوست دارید که پرخاشگر و عصبانی است وخیلی زود با کمترین حرفی و یا سخنی عصبانی می شود و پرخاش می کند.

و شما در یک موقعی که این شخص با کسی پرخاشگری کرده است و عصبانی است بروید و به او این نکته را گوش زد کنید که این عصبانیت خیلی بد است و ممکن است به ضرر او تمام شود.

همانطور که می بینید نکته و حرفی که می خواهید با شخص مقابل در میان بگذارید خیلی خوب و عالی است اما همین بد موقع گفتن این نکته باعث می شود که او از صحبت شما یا سوء برداشت کند ویا اینکه بپندارد که شما از گفتن این حرف قصد و نیتی دارید و ممکن است حتی با شما هم پرخاش بکند.

پس اینکه هر حرفی را در چه زمانی و درچه مکانی بزنیم خیلی اهمیت دارد.

اگر همین نکات ریز و به ظاهر کوچک را در زندگی خود عملی کنیم قطعا نتایجی بزرگ و سودمند برای ما خواهند آفرید.

شاد و موفق باشید

نویسنده: مرتضی خزایی