شاید تا کنون برای شما هم اتفاق افتاده باشد که رسید ارائه شده توسط دستگاه خودپرداز و پوز فروشگاهی پس از مدتی پاک شود و شما کد رهگیری و یا شناسه پرداخت آن را نیاز داشته باشید. یکی از ایرادات شبکه بانکی کشور مربوط به رسیدهای دستگاه های خودپرداز و دستگاه های کارت خوان فروشگاهی است که متاسفانه این رسیدها در اکثر اوقات پس از مدت کوتاهی پاک می شود.

گاهی وقت ها شهروندان مبالغی را به حساب های یکدیگر کارت به کارت و یا مبالغی را از طریق دستگاه فروشگاهی واریز می کنند و این رسیدها باید تا مدتی نزد خود نگه دارند. اما با توجه به کیفیت نامطلوب رسیدهای جاگذاری شده توسط بانک ها، پس از انجام خدمات در بسیاری موارد رسیدها پاک شده و قابلیت استناد نخواهند داشت. اما این موضوع که دلیل پاک شدن رسید ها برای امنیت بیشتر است یا نامطلوب بودن کاغذ رسید ها، خودش جای سوال است!

استفاده از کاغذ و چاپگر حرارتی در رسید‌های صادر شده توسط دستگاه‌های خودپرداز و خوددریافت، برای ایجاد سرعت در چاپ رسید‌های مشتریان است و علیرغم اینکه حفظ و نگهداری طولانی مدت رسید‌های صادرشده از دستگاه‌های خودپرداز و خوددریافت ضرورت ندارد اما کاغذهای حرارتی مورد استفاده، تا 5 سال قابلیت نگهداری (در شرایط متعارف) را دارا هستند.

گفتنی است، حساسیت کاغذهای حرارتی به حرارت، سایش و همچنین تاثیر‌پذیری از مواد شیمیایی مانند نوار چسب، باعث از بین رفتن و مخدوش شدن اطلاعات مندرج در آن می‌شود. اما از بین رفتن رسید‌های صادرشده  به معنی از بین رفتن حق مشتری نیست و اطلاعات مندرج در رسید‌ها، در اسناد بانک منعکس شده و نگهداری می‌شود.

آموزش جلوگیری از پاک شدن متن رسید چاپی عابربانک

بهترین روش برای جلوگیری از به وجود آمدن هر گونه مشکل، کپی کرفتن از رسید بانکی میباشد! در صورتی که به دستگاه کپی دسترسی ندارید، از رسید بانکی خود با موبایل عکس بگیرید
هرگز بر روی متن رسید از نوار چسب استفاده ننمایید! تاثیر‌پذیری از مواد شیمیایی مانند نوار چسب، باعث از بین رفتن و مخدوش شدن اطلاعات مندرج در آن می‌شود!
بعضی از کاربران معتقد بودند، با کشیدن ماژیکهای فسفری (های لایت) روی رسیدها میتواند مانع پاک شدن متن رسید شود. اما در صورتی که پشت رسید را نوار چسب بزنیم. (این روش توسط کاربران سایت شخصی سیدرضا بازیار ارسال شده است و توسط سیدرضا بازیار تست نشده است)

آموزش ظاهر کردن متن رسید چاپی عابربانک

جنس کاغذ رسید های بانکی به گونه ای است که وقتی گرمای شدید به آن برسد سیاه می شود و همچنین جنس پودر چاپگر حرارتی و پودر دستگاههای چاپ رسید به گونه ای است که پس از سوختن سفید خواهد شد! پس باید کاغذ را بسوزانید
برای این کار میتوانید فندک یا کبریت را روشن کرده و زیر رسید قرار دهید که تا مرز سوختن پیش برود. اما اجازه ندهید کاغذ بسوزد
اما این روش کمی خطرناک است و ممکن موجب سوختن رسید کاغذی شود! پس توصیه میکنم روش زیر را امتحان کنید:
شما میتوانید با حرارت غیر مستقیم این کار را انجام دهید که به خوبی جواب می دهد. می توانید در صورت داشتن دستگاه اتو، آن را به برق متصل کرده و روشن کنید تا کمی داغ شود یا در صورتی که دستگاه اتو در دسترس ندارید، ظرف فلزی را در حد سی یا چهل ثانیه روی اجاق گاز قرار دهید تا کمی داغ شود و بعد ظرف را از روی اجاق بردارید و رسید را کف ظرف بندازید و بلافاصله با یک پارچه یا حوله (برای جلوگیری از سوختن دست شما) رسید را حدود یک یا دو ثانیه محکم به کف ظرف بچسبانید و سریع کاغذ مشکی میشود و جای نوشته های قبلی سفید میشود.
با توجه به اینکه جنس کاغذ ها متفاوت است، توصیه میکنم این روش را ابتدا بر روی گوشه ای از کاغذ امتحان کنید و در صورت عدم آسیب دیدن کاعذ، با خیال راحت این روش را ادامه دهید