احترام به خود

سلام خدمت شما دوستان عزیز در این مقاله می خواهم در مورد موضوع مهم دیگری دربحث عزت نفس صحبت کنم و آن هم احترام گذاشتن به خود است.


احترام گذاشتن به خود به معنی ارزش قائل شدن برای خود و عادات و رفتار های خودمان است.


ممکن است که برخی از این رفتار ها و عادات منفی ویا نادرست باشند اما با این حال ما می بایست خود را در ابتدا بپذیریم و باور کنیم تا بتوانیم این عادات و رفتار ها را هم عوض کنیم.


باید بدانید که شما انسان هستید و جانشین خداوند در این جهان پس از ارزش و مقام بسیار برخوردار هستید به نوعی که خداوند در قرآن کریم به فرشتگان امر می کند که به سجده ی انسان در بیایند وهمین امر نشان دهنده ی مقام و منزلت انسان می باشد.


متاسفانه ذهن انسان به جای آنکه بیشتر برروی پیروزی و موفقیت تمرکز کند ، برروی شکست های قبلی تمرکز می کند و این به واسطه ی همان باور هایی است که از کودکی در ذهن شکل گرفته است !

به همین واسطه با هر بار شکست و بازماندن ممکن است که شروع کنیم به سرزنش کردن خود ، ناسزا گفتن به خود ، شماتت کردن خود و… و همین کارها باعث می شوند که به مرور زمان از عزت نفس ما تا حد بسیار زیادی کم شود.


دلیل هم همان است که به شما گفتم یعنی آن که ذهن انسان عادت دارد که همیشه به نیمه ی خالی لیوان بنگرد و قضاوت کند.


اما شما که از قانون جهان با خبر هستیدو می دانید که ساز و کار جهان به چه شکل است باید ذهن خود را طوری تربیت نمایید که با هر بار شکست تنها از آن درس بگیرد و از آن عبور کند ، اگر جلوی کسی تحقیر می شوید و… دیگر آن مسئله را فراموش کنید و به جنبه های مثبت زندگی خود بنگرید همین امور باعث می شوند که شما بتوانید کم کم آن عزت نفس از دست رفته را برگردانید وذهن را هم طوری تربیت کنید که برروی نکات مثبت بیشتر متمرکز شود و هم اینکه به روی نیمه پر لیوان متمرکز بشود تا نیمه ی خالی لیوان.


از شما می خواهم که لیست ده ویژگی مثبت خودتان را در عرض 1 دقیقه برروی کاغذ مکتوب کنید.


اگر شما در عرض یک دقیقه ده ویژگی مثبت در خود مییابید یعنی آنکه اگر وقت بیشتری برای این کار بگذارید قطعا می توانید توانمندی های بیشتری را در خود بیابید.


با من همراه باشید تا در مقاله های دیگر این موضوع را بیشتر با هم باز کنیم.