برخی از ربات ها و موتورهای جستجو مانند گوگل، یکی از فاکتورهایی را که در جایگاه وب سایت در صفحه نتایج موثر می دانند، تعداد بک لینک های آن سایت است. البته این بدان معنا نیست که هر چقدر تعداد بک لینک های یک  سایت بیشتر باشد، جایگاه وب سایت در موتورهای جستجو بالاتر خواهد بود.

بک لینک چیست؟

بک لینک به طور کلی لینک خروجی از صفحه ای به صفحه دیگر است.

هر گاه سایت یا وبلاگی، لینک سایت شما را در صفحه خود قرار دهد، به آن لینک داده شده به سایت شما را بک لینک می گویند.

بک لینک ها، پشتوانه و اعتبار یک سایت در نتایج حاصل از موتورهای جستجوگر هستند. یکی از ملاک های ارزش دهی به یک سایت از دید موتورهای جستجوگر، تعداد بک لینک های با کیفیت آن سایت می باشد. هر چه رقابت بالاتر می رود، ارزش بک لینک ها نیز بیشتر به چشم می آیند.

پس از گذشت مدت ها از بوجود آمدن تعاریفی مثل بک لینک و چیز هایی دیگر در سئو، زیاد به معنای دقیق آنها توجه نکرده ایم و بعضی اوقات آنها را با چیزهایی دیگر اشتباه گرفته ایم. یکی از این مفاهیم، بک لینک است که در حال حاضر تعریف آن در بین مدیران سایت ها و شاید برخی مشاورین سئو کمی با آنچه که در واقیت وجود دارد تفاوت دارد.

بد نیست ابتدا به نتیجه دیکشنری ها در مورد جست‌وجوی What is a backlink نگاهی بیاندازیم:


ویرایشگران ویکی پدیا نیز می گویند که:

بک لینک، یک لینک خروجی از یک صفحه به صفحه دیگر است. هرچه بک لینک بیشتری به سایت شما روانه شود، سایتتان محبوب تر خواهد بود.

هر چند بک لینک های زیاد، محبوبیت سایت شما را نشان می دهند، اما به این معنی نیست تاثیر مثبت بر روی سایت شما دارند!

یا به عبارت دیگر، بک لینک یعنی لینک هایی که یک سایت دیگر به سایت شما می دهد و یا شما استراتژی های خاصی که دارید، می گیرید. حالا این بک لینک ها می توانند از سایت های مرتبط و غیر مرتبط باشند! یا تاثیر مثبتی بر روی سایتتان و یا حتی تاثیر منفی بر روی رتبه آن داشته باشند.

بک‌لینک های خوب و بد

چه بک‌لینک هایی مفید هستند؟

بک لینک هایی که به صورت طبیعی توسط نویسنده/مدیر سایت به سایت شما بایک متن و عبارت مرتبط به سایت شما ایجاد شده باشند، بک لینک خوب نامیده می شوند.

این بک لینک ها نباید از سایت های اسپم بیایند،

نباید تعداد لینک های خروجی آن سایت بسیار زیاد باشد،

نباید از سایتی با اعتبار بسیار پایین که شبیه اسپم است بیایند،

نباید سایت لینک دهنده با سایت شما از نظر ارتباط موضوعی خیلی غریبه باشد

و فاکتور های دیگری که مهم ترین آنها موارد ذکر شده بودند.

چه بک‌لینک هایی مضر هستند؟

مگر می شود که لینکی مضر باشد؟ بله. روزانه بسیاری از سایت های اسپم به وجود می‌آیند و با دریافت و ایجاد  لینک های غیرطبیعی و اسپم به نتایج بالای گوگل می‌آیند و سپس پنالایز می شوند و به لیست سیاه گوگل می پیوندند! بک لینک های مضر آنهایی هستند که از سایت های غیرمرتبط می باشند٬ دارای تعداد لینک های خروجی بسیار زیادند٬ از سایت هایی با IP هایی که اسپم شناخته شده اند هستند٬‌ Anchor text شما را بسیار تکرار کرده‌ اند و خودشان نیز تولید محتوا نمی کنند.

از مشخصه های لینک بد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • لینک شدن کلمه مهم کلیدی سایت:
    مثلا اگر سایت در مورد بازی هست، در همه جا به کلمه بازی لینک می شود، این لینک غیر طبیعی و بد محسوب می شود، زیرا کاربران معمولا چنین کاری نمی کنند.
  • لینک شدن سایت در تمام صفحات سایت:
    این هم یکی از مواردی است که باعث می شود که بک لینک، به بک لینک بد تبدیل شوند، چون کمتر مدیر سایتی حاضر می شود لینک کسی را در تمام صفحات سایت خود قرار دهد مگر اینکه کلیه مطالب را از همان سایت کپی کرده باشد و به عنوان منبع ذکر کرده باشد یا پولی دریافت کرده باشد.
  • لینک شدن سایت شما در سایت غیر مرتبط به موضوع سایت:
    معمولا کاربران در سایت خود لینک هایی را قرار میدهند که با موضوع سایتشان مرتبط باشد، اگر موضوع سایت شما در زمینه پژشکی باشد و در آن سایت موسیقی را لینک کنید، طبیعی است که بک لینک بد است.
  • لینک شدن سایت در سایت های کپی بردار و بی کیفیت:
    همانطور که سایت های بی کیفیت خودشان کیفیت چندانی ندارند، لینک هایی که از آنها به سایت شما ارسال می شود بی کیفیت و بد است و اگر آن سایت ها اسپم باشند حتی باعث می شود در شرایطی به رتبه سایت شما آسیب برساند.
  • لینک شدن سایت به صورت مخفی:
    لینک هارا قرار می دهند تا کاربران ببینند و از آن استفاده کنند، ولی زمانی که لینک مخفی باشد و قابل نمایش نباشد، مثلا اگر لینک شما در یک نقطه مخفی قرار بگیرد، بک لینک غیر طبیعی است. (همچنین بهتر است رنگ لینک با رنگ متن متفاوت باشد!)
شایان ذکر است اگر در موارد فوق لینک شما Nofollow باشد، هیچ آسیبی رتبه سایت شما نخواهد دید.

 بک لینک چیست

این مورد برعکس Nofollow است؛ اگر لینکی مقدار rel آن Nofollow نبود، Dofollow یا Follow است و نیاز نیست مقدار Dofollow و Follow را در rel قرار دهید.
به عبارت دیگر: لینک ها به صورت پیش فرض follow می باشند.
در بعضی سایت ها که لینک های پیشفرض آن Nofollow می باشد باید به مقدار rel آن لینک را به Dofollow یا Follow تغییر بدهیم تا فالو شود!

چه چیزهایی در کیفیت لینک موثر هستند؟

Anchor text: انکر تکست٬ همان کلمه، متن یا عبارتی است که به یک صفحه دیگر لینک می‌شود. حالا چگونه تاثیر می گذارد؟ وقتی با عبارتی مرتبط با صفحه‌ای لینک بدهید٬ مثل این میماند که یک سیگنال به گوگل فرستاده اید که این انکر تکست با این صفحه مرتبط است و گوگل می تواند رتبه آن صفحه مربوط به کلمه را با توجه به دیگر فاکتورها افزایش دهد.

Domain Authority: این فاکتور توسط شرکت Moz به وجود آمده است. سن دامنه٬ تعداد لینک های ورودی و خروجی٬ کیفیت لینک‌ها٬٬ فعالیت سایت در شبکه‌های اجتماعی و .. در افزایش یا کاهش این فاکتور موثر هستند. این امتیاز می‌تواند در مشخص کردن کیفیت بک لینک موثر باشد.

Page Authority: اعتبار صفحه همانند Domain athority توسط شرکت Moz ارائه می‌شود که در مورد لینک های ورودی٬ کیفیت آنها و اعتبار کلی همان صفحه مشخص می‌شود.

دریافت لینک از سایت‌های کشورتان: اگر سایتی با زبان فارسی دارید٬ بهتر است لینک هایی که می‌گیرید از سایت‌هایی باشند که دارای دامنه .irr هستند. چون شانس شما را برای دریافت رتبه بالاتری در نتایج جست و جوی ایران افزایش می‌دهند. اما ممکن است باعث افزایش رتبه شما در نتایج جست‌وجوی بین‌المللی نشوند.

تعداد لینک‌های داخل صفحه: این که گوگل متوجه شود لینک های خروجی از یک سایت طبیعی هستند یا خیر٬ توسط فاکتورهای زیادی مشخص می‌شود. اما در کل٬ تعداد لینک های خروجی از صفحه ای که از آن لینک می‌گیریدد٬ نباید خیلی زیاد باشد و باید نسبت آن با محتوا حفظ شده باشد.

پیج رنک آن صفحه: البته در این که دیگر پیج رنک اهمیتی ندارد شکی نیست٬ اما همچنان یک سیگنال نسبتا تایید شده در افزایش تاثیر لینک هاست. دقت کنید که پیج رنک به صورت مستقیم بر روی رتبه شما تاثیر نمی گذاردد٬ بلکه به صورت غیر مستقیم می‌تواند موثر باشد.

Relations: یکی از مواردی که خیلی از کاربر ها در آن دچار اشتباه می‌شوند٬ بحث رابطه های بین لینک ها است. لینک ها مشخصه ای به نام Rel دارند که می‌توانیم با آن به موتورهای جست و جو بگوییم که از Link Juice و  PR juice ما چیزی برای آن صفحه ببرند یا خیر. حال ممکن است که موتورهای جست و جو رتبه آن صفحه را به واسطه لینکی که شما به آن داده‌اید افزایش دهند٬ اما از پیج رنک شما چیزی برای آن صفحه نبرده باشند. در حالت عادی نیازی نیست که حتما در لینک “rel=”dofollow را ذکر کنیم. معمولا خود لینک ها به صورت پیش فرض Dofollow هستند. اما اگر بخواهیم آن‌ها را Nofollow کنیم٬ باید طبق موارد گفته شده در بالاتر عمل کنیم.

بک لینک

آموزش ساخت بک لینک

جهت ساخت بک لینک برای وب سایت مورد نظر خود می توانید از آموزش زیر استفاده نمایید تا شاهد افزایش رتبه سایت خود در موتورهای جستجو باشید. این مقاله تمرکز اصلی خود را روی آموزش ساخت بک لینک طبیعی قرار داده است.

1- ثبت سایت شما در 2000 سایت معتبر – بک لینک رایگان

فقط با چند کلیک و به صورت رایگان برای وبلاگ و یا سایت خود در 2000 سایت برتر دنیا بک لینک ثبت کنید و بیش از 3000 بک لینک رایگان در سایت های معتبر بسازید. که باعث افزایش پیج رنک , رتبه الکسا و ورودی گوگل سایت و یا وبلاگ شما میشود. 


2- فروم ها

یکی دیگر از جاهایی که می توانید بک لینک به سایت خود ایجاد کنید، فروم ها هستند. در این مورد می توانید لینک سایت یا بلاگ خود را در امضایتان قرار داده و از فعالیت در انجمن های مرتبط با موضوع سایت خود، نهایت بهره را ببرید.

3- دایرکتوری ها

دایرکتوری های تبادل لینک نیز از جاهایی هستند که مناسب ایجاد بک لینک می باشند هرچند که این دایکتوریها لینکهایی عمدتاً کم ارزش تر می دهند.

4- شبکه های اجتماعی

از محبوب ترین سایتهای دنیای امروز، نباید غافل شد. تا می توانید در شبکه های اجتماعی فعالیت کرده و لینکهایی به سایت خود ایجاد کنید. سعی کنید تمرکز خود را بر روش شبکه های اجتماعی بزرگ مانند فیس بوک و توییتر و… بگذارید و زیاد سمت شبکه های اجتماعی موبایل مانند تلگرام و واتس اپ و… نروید.

5- social bookmarking

این سایتها که همان سایت های اشتراک گذاری اجتماعی هستند نیز از مواردی اند که نباید از قرار دادن لینک خود در آنها غافل شوید.

6- نوشتن مطلب برای دیگران

این روش یکی از هوشمندانه ترین راهها برای ساخت بک لینک یک طرفه به سایت خود است که ارزش بالایی نیز نزد موتورهای جستجو علی الخصوص گوگل دارد. با مدیر سایتهای مرتبط با موضوع سایت خود تماس گرفته از آنها بخواهید به شما اجازه دهند تا مطلبی در سایت آنها نوشته و در آن به سایت خود لینک بدهید. این یک معامله برد-برد است.

7- استفاده از article marketing

این روش که زیاد نمیتوان در ایران روی آن حساب کرد، یکی دیگر از روشهای مفید برای ایجاد بک لینک است. مقاله ای نوشته و آن را در یکی از دایرکتوریهای مخصوص درج مقاله، ثبت میکنید. در قسمت مخصوص درباره نویسنده، خواهید توانست لینکی به سایت خود ایجاد نمایید.

9- بلاگ شخصی خود را راه اندازی کنید

بلاگ ها به دلیل ماهیت تولید کنندگی خود، از ارزش بالایی نزد گوگل بهره مند هستن در نتیجه لینکهای موجود در آنها نیز بسیار با ارزش است. با ایجاد یک بلاگ و لینک کردن سایت خود از آن، می توانید بک لینک بسیار خوبی برای خود بسازید.