گاهی برای برطرف کردن مشکلات گوشی لازم است تمام اطلاعات آن را پاک کنیم یا اصطلاحا آن را ریست کنیم. در این مطلب شما را با نحوه ریست فکتوری آیفون آشنا خواهم کرد.

بیشتر ما تجربه فکتوری ریست کردن گوشی‌های تلفن همراه را داریم؛ چه آن زمان که گوشی های جاوا روی بورس بودند و چه حالا که گوشی های آی‌او‌اس و اندروید بخش بسیار عظیمی از بازار را گرفته اند. معمولا گوشی‌های آیفون به مرور زمان با مشکلاتی مثل کند شدن، هنگ کردن و اشکالات عجیب و غریب مواجه می شوند که ممکن است اعصاب کاربر را حسابی خورد کند! در این وضعیت، فکتوری ریست کردن دستگاه یکی از بهترین راه هایی است که به ما کمک می کند.

شاید انجام ریست فکتوری گوشی هوشمند امروی خوب به نظر نیاید زیرا تمامی تنظیمات و داده هایی که در طول این سال ها در گوشی خود جمع کرده اید پاک خواهد شد. اما گاهی اوقات هنگام به وجود آمدن مشکلات نرم افزاری مخصوصا در هنگام فروش گوشی، چنین کاری الزامی می باشد.

با این وجود، ریست کردن یا بازگردانی تنظیمات و وضعیت گوشی شما به تنظیمات اولیه و کارخانه،‎ فرآیند ساده‎ای است که تنها 5 دقیقه زمان می برد. زمانی که این کار کامل شد، شما متوجه می‎شوید که تمامی فایل‎های شخصی شما، تصاویر، فیلم‎ها، اطلاعات تماس و غیره، پاک شده است‎، بنابراین مانع دسترسی دیگران به آن شده اید.

شما با استفاده از این پست آموزشی می توانید با دو روش به ریست فکتوری کردن گوشی خود بپردازید، هم از طریق آی‎تیونز می توانید این کار را انجام دهید و هم می توانید گوشی خود را به کامپیوتر یا لپ تاپ شخصی متصل کنید. نحوه انجام این کار بسته به نسخه‎ی iOS و آیفون شما اندکی متفاوت است ولی ضرورتاً یکسان به شمار می رود.

آموزش ریست فکتوری آیفون با استفاده از گوشی

ریست فکتوری آیفون

گام اول: برای بازگردانی به حالت کارخانه، ابتدا از آیفون خود بک آپ بگیرید

گوشی خود را با استفاده از کابل یو‎اس‎بی به کامپیوتر یا لپ تاپ متصل کنید و زمان مشاهده‎ی تب “خلاصه‌ی اطلاعات گوشی خود” در آی‎تیونز بر روی دکمه‎ی خاکستری Back Up Now کلیک کنید. به یاد داشته باشید که گرفتن نسخه‎ی پشتیبان الزامی نیست! اما در صورتی که در گوشی خود اطلاعات مهم داشته باشید، میتوانید از آن ها بک آپ بگیرید و در کامپیوتر یا لپ تاپ خود ذخیره کنید.

گام دوم: به منوی ریست دسترسی داشته باشید

گوشی خود را آماده کنید. زمان مشاهده صفحه‎ی home به آهستگی بر روی منوی اصلی تنظیمات ضربه بزنید. در منوی ظاهر شده گزینه‎ی General را انتخاب و در انتهای صفحه بعد به آهستگی بر روی دکمه‎ی Reset ضربه بزنید.

ریست فکتوری آیفون

گام سوم: آیفون خود را ریست کنید

نزدیک به بالای صفحه بر روی گزینه آبی رنگ Erase All Content and Settings ضربه بزنید تا یک پنجره شبیه به تصویر زیر باز شود. بر روی دکمه قرمز رنگ Erase iPhone کلیک کنید تا ریست فکتوری آیفون شما آغاز شود.

ریست فکتوری آیفون

گام چهارم: مطمئن شوید که گوشی به تنظیمات کارخانه بازگردانده شده است

زمانی که فرآیند بازگردانی به تنظیمات کارخانه که البته ممکن است تا چند دقیقه طول بکشد کامل شد، مطمئن شوید که آیفون شما به تنظیمات اصلی و پاسه خود بازگشته است. اگر این فرآیند درست انجام شده باشد بعد از بالا آمدن دوباره‌ی گوشی، دوباره دستیار راه‎اندازی iOS را مشاهده می‎کنید که به شما امکان بازگردانی نسخه‎ی پشتیبان یا ادامه دادن فرآیند برای اجرای یک نسخه‌‌ی جدید را فراهم می کند.

ریست فکتوری آیفون

آموزش ریست فکتوری آیفون با استفاده از آی‎تیونز

ریست فکتوری آیفون

گام اول: برای بازگردانی به حالت کارخانه، آیفون خود را آماده کنید

در نوار ابزار اصلی آی‎تیونز در گوشه‎ی سمت چپ کامپیوتر یا لپ تاپ خود بر روی منوی آی‎تیونز کلیک کنید و گزینه‎ی Check for Updates را انتخاب کنید و مطمئن شوید که آخرین نسخه‎ی آی‎تیونز را دارید، در غیر اینصورت، آی‎تیونز خود را به آخرین نسخه ارتقا دهید. بعد از آن، آیفون خود را از طریق کابل یو‎اس‎‌بی به کامپیوتر متصل کنید و روی دکمه‎ی خاکستری Back Up Now کلیک کنید. با وجود اینکه گرفتن نسخه‎ی پشتیبان امری الزامی نیست اما در صورتی که فایل های ضروری دی گوشی خود داشته باشید، با استفاده از آن می‎توانید فایل‎های خود را به صورت خودکار در آینده بازگردانی کنید.

ریست فکتوری آیفون

اگر از آیفون 4اس یا مدل های بالاتر استفاده می کنید شاید بخواهید گزینه Find My iPhone را غیر فعال کنید. برای انجام این کار زمان مشاهده‌ی صفحه‎ی home به آهستگی روی آیکون تنظیمات اصلی ضربه بزنید، آی‎کلاد را انتخاب کرده و بر روی گزینه Find My iPhone کلیک کرده و سپس اسلایدر را در بالا در حالت غیرفعال قرار دهید.

گام دوم: بازگردانی آیفون به تنظیمات کارخانه

زمانی که گرفتن نسخه پشتیبان تمام شد، هنگام مشاهده تب خلاصه اطلاعات دستگاه، بر روی دکمه خاکستری Restore iPhone کلیک کنید. در پنجره باز شده بر روی دکمه Restore کلیک کرده تا تاییدی بر تصمیم شما باشد. موافقت خود را با کلیک بر روی Agree نشان دهید و قبل از بازگردانی، فایل نرم‎افزاری لازم iOS را دانلود کنید.

ریست فکتوری آیفون

گام سوم: مطمئن شوید که گوشی به تنظیمات کارخانه بازگردانده شده است

زمانی که فرآیند بازگردانی که ممکن است تا چند دقیقه طول بکشد کامل شد، مطمئن شوید که آیفون شما به تنظیمات اصلی و پایه خود بازگشته است. اگر چنین کاری درست صورت گرفته باشد به دنبال بالا آمدن دوباره گوشی، دوباره دستیار راه اندازی iOS را مشاهده می کنید که به شما امکان بازگرداندن نسخه پشتیبان یا ادامه دادن این فرآیند برای اجرای یک نسخه جدید را فراهم می کند.

ریست فکتوری آیفون

امیدوارم با استفاده از این آموزش بتوانید به راحتی گوشی آیفون خود را ریست فکتوری کنید.